Teori Humanistik dan Implikasinya dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam

Mita Haryati(1Mail), Elvina Rahmania(2), Xena Lorens(3), Kasinyo Harto(4), Irja Putra Pratama(5),
(1) Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang, Indonesia
(2) Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang, Indonesia
(3) Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang, Indonesia
(4) Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang, Indonesia
(5) Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang, Indonesia

Mail Corresponding Author


DOI : https://doi.org/10.24260/jrtie.v8i1.3520

Full Text:    Language : en
Submitted : 2025-03-22
Published : 2025-04-18

Abstract


This research aims to analyze the implementation of humanistic theory and its impact on cognitive, emotional, and spiritual aspects. Students feel happy and enthusiastic, take the initiative in learning, experience changes in mindset, behavior, and attitude of their own accord without pressure or coercion, and are helped to develop their potential to the fullest. The teacher acts as a facilitator who supports students in a meaningful learning process. The humanistic theory positions students as unique, active, and valuable individuals in the learning process. This research uses a qualitative library research method with a descriptive-analytical approach by collecting sources from various relevant books and articles. In Indonesia, learning objectives are determined by teachers based on established educational standards. For the methods and media to be used, they can be agreed upon by the teacher and the students. This approach also emphasizes the importance of creating an inclusive and empathetic learning environment, where students feel valued and accepted, and encourages them to internalize Islamic values in their daily lives. The results of this study indicate that the implementation of humanistic theory can enhance students' intrinsic motivation, deepen their understanding of Islamic teachings, and encourage them to apply these values in social and spiritual interactions.

References


Akhmadi. “Humanistik Dari Teori Hingga Implementasi Dalam Pembelajaran.” Journal Islamic Akademika, 2018, 6.

Amalia, A. C., & Munawir, M. “Konsep Teori Belajar Humanistik Dalam Implementasi Nilai-Nilai Pendidikan Agama Islam.” Jurnal Pendidikan Dan Perkembangan Anak 3(2) (2021): 183–196.

Anam, S., Yunus, M. Y., & Zaman, B. “Teori Belajar Humanistik Dan Implementasinya Pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam.” Jurnal Al Ghazali 6(2) (2023): 1–12.

Armedyatama, F. “Teori Belajar Humanistik Dan Implikasinya Dalam Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam.” An-Nuha 1(1) (2021): 11–18.

Arofaturrohman, Y. A., Alqudsi, Z., & Fauziati, E. “Implementasi Teori Belajar Humanisme Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Perspektif Carl Rogers.” TSAQOFAH 3(1) (2023): 140–47.

Asri, H., & Rahmat, M. “Integrasi Pembelajaran Humanistik Dalam Pendidikan Karakter Siswa.” Jurnal Studi Pendidikan Islam 9(3) (2022): 211–25.

Devi, Aulia Diana. “Implementasi Teori Belajar Humanisme Dalam Proses Belajar Mengajar Pendidikan Agama Islam.” Jurnal Pendidikan, Sosial Dan Kebudayaan 8(1) (2021): 76.

Ellyana Lisan dan Putri. “Humanis Dalam Mendidik (Analisis Terapan Aliran Psikologi Humanistik).” Journal Tarbiyatuna, 2018, 52.

Erma Nur. “Teori Belajar Humanistik Dan Implementasinya Dalam Pendidikan Agama Islam.” Jurnal Mudarrisuna 10(4) (2020): 576–77.

Habsy, B. A., Oktafiani, F., Salsabila, D. M., & Zahro, C. I. “Teori Humanistik Dalam Proses Pembelajaran.” Jurnal Teknologi Pendidikan 1(2) (2023): 1–12.

Hidayat, N., & Arifin, Z. “Penerapan Teori Belajar Humanistik Dalam Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam.” Jurnal Pendidikan Agama Islam 7(1) (2023): 12–20.

Purnama, E., & Syafi’i, A. “Analisis Penerapan Teori Humanistik Dalam Pendidikan Agama Islam.” Jurnal Ilmu Pendidikan 5(4) (2021): 45–57.

Putri, A., Husna, M. J., & Nihayah, S. A. “Implikasi Pemikiran Pendidikan Humanistik Terhadap Praktik Pembelajaran Di Era Digital.” Jurnal Ibtidaiy 8(1) (2023): 1–14.

Rachmahana & Syifa Ratna. “Psikologi Humanistik Dan Aplikasinya Dalam Pendidikan.” : : Journal Pendidikan Islam, 2018, 102.

Rahman, A., Hayati, M., Rusmani, M. A., & Ilmi, D. “Teori Belajar Humanistik Dan Implikasinya Dalam Pembelajaran.” Education and Learning Journal 2 (2023): 402–9.

Ridwan & Novalita, “Metode Penelitian”, Yogyakarta: Yayasan Sahabat Alam Raflesia.

Schunk, H. Dale. “Learning Saintifikan Educational Perspective, Terjemah Teori-Teori Pembelajaran: Perspektif Pendidikan.” Journal Pendidikan, 2012, 482.

Selina, R. M. “Implementasi Pendekatan Humanistik Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Dan Budi Pekerti Di Smp Negeri 4 Purwokerto,” 2020, IAIN Purwokerto.

Setyowati, Y., Nurwahidin, M., & Yulianti, D. “Implementasi Teori Belajar Humanistik Dalam Proses Pembelajaran Di Sekolah Dasar.” Jurnal Pengembangan Profesi Pendidik Indonesia 2(2) (2022): 59–65.

Sulasmi, E., Akrim, A., Buku, G. G.-K. “Konsep Pendidikan Humanis Dalam Pengelolaan Pendidikan Di Indonesia.” Jurnal Pengembangan Profesi Guru Pendidikan Agama Islam, 2019. Publikasiilmiah.Umsu.Ac.Id.

Sultani. “Teori Belajar Humanistik Dalam Pendidikan Agama Islam.” Jurnal Pengembangan Profesi Guru Pendidikan Agama Islam 7(1) (2023): 180.

Syarifuddin, "Teori Humanistik dan Aplikasinya dalam Pembelajaran di Sekolah.", Tajdid: Jurnal Pemikiran Keislaman dan Kemanusiaan, 6(1) (2022): 106-122

Umam, Muchamad Chairul, “Implementasi Teori Belajar Humanistik Carl R. Rogers Pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam”, TADRIB: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 5(2) (2023): 247-264

Utami, E. N. “Teori Belajar Humanistik Dan Implementasinya Dalam Pelajaran Pendidikan Agama Islam.” Jurnal Mudarrisuna 10(4) (2020): 571–84.


Article Metrics

 Abstract Views : 262 times
 PDF Downloaded : 112 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.