VARIOUS MYTHS IN MINANGKABAU CULTURE: THE IMPACT OF RELIGIOUS RITUALS FOR MILLENNIAL GENERATION IN WEST SUMATERA
DOI: 10.24260/khatulistiwa.v12i1.2363Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Andheska, H. (2018). Kearifan Lokal Masyarakat Minangkabau Dalam Ungkapan Kepercayaan Rakyat. BASINDO : Jurnal Kajian Bahasa, Sastra Indonesia, Dan Pembelajarannya, 2(1), 22–28. https://doi.org/10.17977/um007v2i12018p022
Angeline, M. (2015). Mitos dan Budaya. Humaniora, 6(2), 190. https://doi.org/10.21512/humaniora.v6i2.3325
Ariyadi, S. (2021). Resepsi Al-Qur’an dan Bentuk Spiritualitas Jawa Modern: Kajian Praktik Mujahadah dan Semaan al-Qur’an Mantab Purbojati Keraton Ngayogyakarta Hadiningrat. A-Empat.
Asrizal, A., & Armita, P. (2021). Tradision Balimau Kasai in Kampar: Integration of Islamic and Local Culture. KHATULISTIWA, 11(2), 1–23.
Astagina, C. M. (2019). Education Values in Wayang Wong Innovative Arts ‘Cupu Manik Astagina.’ Journal of Arts & Humanities, 08(09), 87–100.
Bahagia, B., Hudayana, B., Wibowo, R., & Rangkuti, Z. (2021). Nyi Pohaci Sang Hyang Sri Calue in Leader PErspective of Cipatat Kolot. Harmoni Sosial: Jurnal Pendidikan IPS, 8(1), 1–12. https://doi.org/10.21831/hsjpi.v8i1.39241
Djamaris, E. (2002). Pengantar sastra rakyat Minangkabau. Yayasan Obor Indonesia.
Fitriana, Y. (2018). Sistem Kekerabatan Matrilineal Dalam Mitos “Malin Kundang.” Jurnal Ilmu Budaya, 15(1), 48–67. https://doi.org/10.31849/jib.v15i1.2032
Humaeni, A. (2012). Makna Kultural Mitos dalam Budaya Masyarakat Banten. Antropologi Indonesia, 33(3). https://doi.org/10.7454/ai.v33i3.2461
Iswidayanti, S. (2007). Fungsi Mitos Dalam Kehidupan Sosial Budaya Masyarakat Pendukungnya. Harmonia: Journal of Arts Research and Education, 8(2). https://doi.org/10.15294/harmonia.v8i2.790
Juditha, C., & Darmawan, J. (2018). Penggunaan Media Digital dan Partisipasi Politik Generasi Milenial. Jurnal Penelitian Komunikasi Dan Opini Publik, 22(2), 94–109. https://jurnal.kominfo.go.id/index.php/jpkop/article/view/1628
Khosiah, N., & Muhammad, D. H. (2019). Fenomena Mitos Yang Berkembang Di Masyarakat Post Modern Perspektif Islam. TAJDID: Jurnal Pemikiran Keislaman Dan Kemanusiaan, 3(2), 222–235. https://doi.org/10.52266/tadjid.v3i2.297
Madjid, N. (1992). Islam, Doktrin dan Peradaban: Sebuah Telaah Kritis tentang Kemanusiaan dan Kemoderenan. Yayasan Wakaf Paramadina.
Maharjo, D. D. S. (2011). Manajemen dan Leadership dalam Budaya Minangkabau. Universitas Brawijaya Press.
Markhamah, M., Imron, A., Sabardila, A., & Rustini. (2020). Reaktualisasi Pendidikan Karakter Berbasis Al-Qur’an. Muhammadiyah University Press.
Miftah, M., & Musmuallim, M. (2021). Culture Based Education: Efforts to Shift The Meaning of Self-Enrichment Ritual to The Spiritual Meaning of Grave Pilgrimage at Gunung Kemukus. KHATULISTIWA, 11(2), 210.
Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1992). Analisis Data Kualitatif. UI-Press.
Ningsih, A. R., Efendi, R., & Arianti, R. (2020). Makna Tuturan Pantang Larang dalam Masyarakat Minang Daerah Ujungbatu Kabupaten Rokan Hulu [The Meaning of Prohibition Speech Act in Minang Community of Ujung Batu District Rokan Hulu Regency]. Lingua Didaktika, 14(1), 99–110. https://doi.org/10.24036/ld.v14i1.44269
Parwata, A. A. G. O., Wita, I. N., Dewi, A. A. I. A. A., Laksana, I. G. N. D., & Jayantiari, I. G. A. M. R. (2016). Memahami hukum dan kebudayaan. Pustaka Ekspresi.
Rahardjo, D. (1996). Rekonstruksi dan Renungan Religius Islam: Mitos dalam Agama dan Kebudayaan. Paramadina.
Rais, N. S. rahayu, Jovial Dien, M., & y Dien, A. (2018). Kemajuan Teknologi Informasi Berdampak Pada Generalisasi Unsur Sosial Budaya Bagi Generasi Milenial. Jurnal Mozaik, 10, 61–71.
Rokhmah, F. N. (2019). Sketch Out the Myth of Wisdom and Blessing of Islamic Boarding School. Ijtimā’iyya: Journal of Muslim Society Research, 4(1).
Roibin, R., Rahmawati, E. S., & Nurhayati, I. (2021). A Model for Acculturation Dialogue Between Religion, Local Wisdom, and Power: A Strategy to Minimize Violent Behavior in the Name of Religion in Indonesia. Journal of Southwest Jiaotong University, 1(2), 28–29.
Rosa, S. (2016). Mitos Bundo Kanduang Sebagai Tirai Nalar Orang Minangkabau Atas Dunianya. Jurnal IKADBUDI, 5(12), 1–13. https://doi.org/10.21831/ikadbudi.v5i12.12313
Sahrul, S. N. (2017). Teater Dalam Kritik. ISI Padang Panjang.
Sardjuningsih. (2015). Islam Mitos Indonesia (Kajian Antropologi-Sosiologi). Kodifikasia, 9(1).
Sari, D. P., Susanto, D., & Marimin, M. (2020). The Form of Kejawen Islam in Nyanggar Janur Kuning Rituals in Indonesia. International Journal of Multicultural and Multireligious Understanding, 7(1), 623–628.
Suhanti, I. Y. (2021). Cultural Aspects of Disposable Diaper Waste and Sanitary Napkins in Indonesia. Biokultur, 10(1), 1. https://doi.org/10.20473/bk.v10i1.27409
Trisnawati, I., & Eriyani, E. (2021). Mitos Kalung Sebalik Sumpah Suku Anak Dalam (SAD) Jambi. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 4(2), 32–38.
Viora, D. (2018). Sejarah, Mitos, Dan Parodi Dalam Penciptaan Karya Sastra Modern Indonesia Warna Lokal. Jurnal Basicedu, 1(2), 66–75. https://doi.org/10.31004/basicedu.v1i2.8
Wardizal, W. (2022). Realitas Magis pada Musik Tradisi Minangkabau: Sebuah Perspektif Kajian Budaya. Journal of Music Science, Technology, and Industry, 5(1), 131–150. http://jurnal.isi-dps.ac.id/index.php/jomsti/article/view/1979%0Ahttps://jurnal.isi-dps.ac.id/index.php/jomsti/article/download/1979/786
Yunis, M. (2014). Mitos Wacana Pendidikan Karakter Perempuan Minangkabau: Studi Kasus Kabupaten Padang Pariaman. Journal Polingua: Scientific Journal of Linguistic Literatura and Education, 3(1), 37–49. https://doi.org/10.30630/polingua.v3i1.16
Participant 1, Personal Communication, Augustus 3, 2022
Participant 6, Personal Communication, Augustus 3, 2022
Participant 8, Personal Communication, Augustus 3, 2022
Participant 10, Personal Communication, Augustus 3, 2022
Participant 12, Personal Communication, Augustus 3, 2022
Participant 15, Personal Communication, Augustus 3, 2022
Participant 16, Personal Communication, Augustus 3, 2022
Participant 20, Personal Communication, Augustus 3, 2022
Participant 21, Personal Communication, Augustus 3, 2022
Participant 39, Personal Communication, Augustus 3, 2022
Participant 83, Personal Communication, Augustus 7, 2022
Participant 90, Personal Communication, Augustus 7, 2022
Refbacks
- There are currently no refbacks.