Morals and Manners Education for Children Aged 7-12 Years at TPQ Masjid An Nahl Ciangsana Bogor
Abstract
Islamic Education involves a deliberate and structured approach that aims to equip students with the ability to recognize, understand, appreciate, believe, commit, and embody noble behaviors in accordance with the Qur'an and Hadith. Children are a gift from Allah Swt. and their essence is priceless to those who educate them. When positive values are nurtured since young age, they will develop into good individuals and find happiness both in this world and the hereafter. This research seeks to explore aspects of morals and manners education for children aged 7 to 12 years. This research was conducted by looking at the practice of morals and manners education from various previous research literature, as well as in the context of the TPQ Masjid An Nahl Ciangsana Bogor. Using a qualitative research approach that emphasizes descriptive analysis, this study collected data through literature review and field research, including interviews. The findings show that moral education is very important especially for children of tamyiz or before baligh age. By implementing four manners, namely the manners of studying, the manners of worship in the mosque, the manners of eating and drinking and the manners of making friends, it is hoped that the students will become pious and have good morals.
Pendidikan Agama Islam adalah upaya sadar dan terencana dalam menyiapkan peserta didik untuk mengenal, memahami, menghayati, mengimani, bertaqwa, dan berakhlak mulia dalam mengamalkan ajaran agama Islam melalui kegiatan bimbingan, pengajaran, latihan, serta penggunaan pengalaman. Anak adalah anugerah dari Allah Swt. yang tak ternilai harganya bagi mereka yang mendidiknya. Ketika nilai-nilai positif dipupuk dalam diri mereka sejak dini, mereka akan tumbuh menjadi individu yang baik dan menemukan kebahagiaan baik di dunia maupun di akhirat. Penelitian ini berusaha menggali aspek-aspek pendidikan moral dan budi pekerti bagi anak usia 7 hingga 12 tahun. Penelitian ini dilakukan dengan melihat praktik pendidikan akhlak dan adab dari berbagai literatur penelitian terdahulu, serta dalam konteks TPQ Masjid An Nahl Ciangsana Bogor. Dengan menggunakan pendekatan penelitian kualitatif yang menekankan pada analisis deskriptif, penelitian ini mengumpulkan data melalui studi literatur dan penelitian lapangan, termasuk wawancara. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pendidikan akhlak sangat penting terutama bagi anak usia tamyiz atau pra baligh. Dengan menerapkan empat adab yaitu adab belajar, adab beribadah di masjid, adab makan dan minum serta adab berteman, diharapkan para santri menjadi anak yang shaleh dan berakhlakul karimah.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Amaranggana, Avika Nolla. 2023. “Pentingnya Memahami َ& Penerapan Thaharah Bagi Peserta Didik SDN SEMANU III.” 8(2):129–44.
Fathoni, Zaenal. 2019. “Manaajemen Pembiayaan Lembaga Pendidikan Islam Berbasis Ziswaf.” Pascasarjana, IAIN Ponorogo.
Fitriyani, Iim, Asis Saefuddin, and Sani Insan Muhamadi. 2020. “Analisis Materi Akhlak Mengenai Adab Guru Dan Adab Murid Dalam Kitab Bidayatul Hidayah Untuk Membina Karakter Siswa Mi.” AL-TARBIYAH: Jurnal Pendidikan (The Educational Journal) 30(2):150–59. doi: 10.24235/ath.v30i2.7264.
Frinaety, Tuty Any. 2023. “Kompetensi Adab Pada Siswa Sekolah Menengah Pertama An-Nahl Islamic School.” Tawazun: Jurnal Pendidikan Islam 16(1):131–42. doi: 10.32832/tawazun.v16i1.8555.
Hidayat, Syarif. 2018. “Pendidikan Berbasis Adab Menurut A. Hassan.”
Ilyas, M. 2019. “Fase Perkembangan Manusia Dalam Pendidikan Islam.” AL-LIQO: Jurnal Pendidikan Islam 4(1):1–14. doi: 10.46963/alliqo.v4i1.12.
Indonesia, Republik. 2003. Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Indonesia.
Khusni, Moh. Faishol. 2018. “Fase Perkembangan Anak Dan Pola Pembinaannya Dalam Perspektif Islam.” Martabat: Jurnal Perempuan Dan Anak 2(2). doi: 10.21274/martabat.2018.2.2.361-382.
Lanye, Umar Bin Makka, Azwar Azwar, Aswar Aswar, and M. Amirullah. 2023. “Integrative Moral Education Concept and Method: Ibnu Abi Al-Dunya’s Thoughts.” At-Turats 17(1):25–37. doi: 10.24260/at-turats.v17i1.2672.
Malikhah, Nauroh Nisrina, Ayun Lestari Widyawanti, and Mahardini Hayunimas. 2024. “Edukasi Akhlak Terpuji Pada Anak Taman Pendidikan Al-Qur’an (TPQ) Al-Mubarok Di Desa Sumokali.” Jurnal Abdimas Kartika Wijayakusuma 5(November):668–80.
Mudzkirah, Mudzkirah, and Ahmad Rivauzi. 2024. “Adab-Adab Mu’allim (Pengajar) Dan Muta’alim (Pelajar) Perspektif Imam an-Nawawi Dalam Kitab at-Tibyan Fi Adabi Hamalatil Qur’an Dan Relevansinya Dengan Pendidikan Adab Masa Kini.” Anwarul 4(1):480–87. doi: 10.58578/anwarul.v4i1.2697.
Muhammad Holimi. 2020. “Implementasi Metode Pembelajaran Al-Quran Usia Tamyiz Di Taman Pendidikan Al-Qur’an (Tpq) Al-Firdaus Malang.” Muhadasah: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab 2(2):176–89. doi: 10.51339/muhad.v2i2.202.
Muttaqin, Imron. 2019. “Moral Education in The Perspektip Alghazaly and Ibn Maskawaih.” At-Turats 12(1):3–14.
Nurdin, Indra Fajar. 2015. “Perbandingan Konsep Adab Menurut Ibn Hajar Al-’Asqalany Dengan Konsep Pendidikan Karakter Di Indonesia.” Jurnal Pendidikan Islam 4(1):159. doi: 10.14421/jpi.2015.41.159-187.
Perdiansyah & Slamet W. 2021. “Tahap Perkembangan Dan Pola Asuh Anak Usia 9-12 Tahun Dalam Persepektif Islam.” Jurnal Penelitian Pendidikan 13(1):42–48. doi: 10.21137/jpp.2021.13.1.6.
Rahayu, Anissa Maila, Endin Mujahidin, and Imas Kania Rahman. 2023. “Pendidikan Akhlak Anak Fase Tamyiz Usia 7-10 Tahun.” Tawazun: Jurnal Pendidikan Islam 16(2):397–418. doi: 10.32832/tawazun.v16i2.14387.
Redhatul Hayati, and Jamilus. 2023. “Fase Perkembangan Manusia Dalam Pendidikan Islam Ditinjau Dari Al-Qur’an Dan Hadits.” Cognoscere: Jurnal Komunikasi Dan Media Pendidikan 1(2):30–37. doi: 10.61292/cognoscere.v1i2.93.
Rusadi, Bobi Erno. 2021. “Islamic Education Actualization in the Family Environment During the Covid 19 Pandemic.” At-Turats 15(1):1–12. doi: 10.24260/at-turats.v15i1.1985.
Sakinah, Kafa, and Nesia Andriana. 2025. “Models and Methods of Islamic Education Planing at SDIT Khoiru Ummah.” At-Turats 18(2):211–20.
Tohari, Mustofa, Ary Fatkurrochman Ariansyah, Zikri Rahmani, Universitas Bangka Belitung, Pendidikan Agama Islam, and Ekonomi Syariah. 2024. “Implementasi Akhlak Al Karimah Di Dalam Ekonomi Islam.” 5(2):1–12.
DOI: https://doi.org/10.24260/at-turats.v19i1.3484
Article Metrics
Abstract view : 912 timesPDF - 621 times
Article Metrics
Abstract view : 912 timesPDF - 621 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Yudi Efendi, Imas Kania Rahman, Wido Supraha, Nesia Andriana

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.