METODE DAKWAH DALAM PENGAJARAN NABI PERSPEKTIF HADIS

Adi Abdullah MUSLIM

Abstract


This article was inspired by the book of al-Rasul al-Mu'allim by ‘Abd al-Fattah Abu Ghuddah. He mentioned that there were about forty classifications of the Prophet's teaching methods as outlined in the form of hadith. The books are written are characterized by forms of educational values. However, in essence the method of education taught by the Prophet was also the way the Prophet conveyed his preaching to his companions. The time of the Prophet who had not yet known communication theories to convey God's messages, gave the results of the formation of strong characters in sahabat Nabi. So what is discussed in this article is about the method of Prophet's preaching in teaching sahabat Nabi the hadith perspective so as to form theories in da'wah communication and education.

[Artikel ini terinspirasi dari kitab al-Rasul al-Mu’allim karya ‘Abd al-Fattah Abu Ghuddah. Ia menyebutkan bahwa ada sekitar empat puluh klasifikasi metode pengajaran Nabi yang dituangkan dalam bentuk hadis. Buku yang dituliskan banyak diwarnai dengan bentuk nilai-nilai pendidikan. Namun, pada hakikatnya metode pendidikan yang diajarkan Nabi juga merupakan cara Nabi menyampaikan dakwahnya kepada para sahabat. Di zaman Nabi yang belum dikenal teori-teori komunikasi untuk menyampaikan pesan-pesan Tuhan, memberikan warna dan hasil pembentukan karakter kuat pada diri sahabat. Maka yang dibahas dalam artikel ini mengenai metode dakwah Nabi dalam mengajarkan kepada sahabat perspektif hadis sehingga membentuk teori dalam komunikasi dakwah dan pendidikan].

Kata kunci: metode, nabi, pengajaran, karakter, sahabat

Full Text:

PDF

References


Abu Ghuddah, ‘Abd Fattah. (2008). al-Rasu>l al-Mu’allim wa Asa>li>buhu fi> al-Ta’li>m. Beirut: Da>r al-Basha>ir al-Islami>yah.

Bukhari. (1980). Al-Jami’ al-Sahih: al-Musnad min Hadith al-Rasulillah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam wa Sunanihi wa Ayyamihi li Abi Abdillah Muhammad in Ismail al-Bukhari. Kairo: Mathba’ah Salafiyyah wa Maktabatuna.

Buthi, Said Ramadhan. (1977). Fiqh al-Sirah; Dirasat Manhajiyah ‘ilmiyah li Sirat al-Mustafa ‘alaihi al-Salah wa al-Salam wa ma yantawi ‘alaihi min ‘izat wa Mabadi’ wa Ahkam. Damaskus: Dar al-Fikr.

Effendi, Mochtar. (2002). Bangunan Masyarakat Islam. Palembang: Penerbit Universitas Sriwijaya bekerja sama dengan Yayasan Pendidikan dan Ilmu islam “Al-Mukhtar.

Hodgson, M. G. (2009). The venture of Islam, Volume 1: the classical age of Islam. University of Chicago press.

……….., The Venture of Islam. (2002). Islam dan Sejarah dalam Peradaban Dunia. Jakarta, Paramadina.

Ibnu Majah, Ibnu. Sunan al-Hafidz Abi ‘Abdillah Muhammad bin Yazid al-Qazwiny Ibnu Majah, di-tahqiq oleh Muhammad Fuad ‘Abdul Baqi, (Matba’ah Dar al-Ihya al-Kutub al-‘Arabiyyah).

Khan, A M. dan Dian Andayani. (2013). Pendidikan Karakter Perspektif Islam. Bandung: PT Remaja Rosda.

Munawwar, Said A. H. (2014) disampaikan ketika mata kuliah al-Sirah al-Nabawiyah.

Muslim. (1997). Sahih Muslim. Riyadh: Bait al-Afkar al-Dauliyyah li al-Nashr wa al-Tauzi’.

Nasa’i. (1997). Sunan al-Nasa’i. Riyadh: Maktabah al-Ma’arif li al-Nashr wa al-Tauzi’.

Nata, Abudin. (1997) Konsep Pendidikan Ibn Sina. Jakarta, Disertasi Institut Agama Islam Negeri Syarif Hidayatullah.

Nawawi, Hadari. (2003). Metode Penelitian Bidang Sosial. Yogyakarta: Gajah Mada University Press.

Poeradisastra, S.I. (2008). Sumbangan Islam kepada Ilmu dan Peradaban Modern. Jakarta: Komunitas Bambu.

Ramly, Najmuddin. (2005). Membangun Pendidikan yang Memberdayakan dan Mencerahkan: Teologi Humanisme, Fondasi pendidikan di Tengah Perubahan. Jakarta: Penerbit Grafindo Khazanah Ilmu.

Sallabi, Ali M. (2005). al-Sirah al-Nabawiyah; ‘Ardu Waqa>’i wa Tahlilu Ahdath. Kairo: Muassasah Iqra’.

Tirmidzi. (1996). Al-Jami’ al-Kabir li al-Imam al-Hafidz Abi Isa Muhammad bin Isa al-Tirmidzi, di-tahqiq oleh Bahar ‘Awad Ma’ruf. Dar al-Gharb al-Islamy.




DOI: https://doi.org/10.24260/al-hikmah.v13i1.1334

Article Metrics

Abstract view : 2803 times
PDF - 6243 times

Article Metrics

Abstract view : 2803 times
PDF - 6243 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Al-Hikmah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
Al-Hikmah by http://jurnaliainpontianak.or.id/index.php/alhikmah is licensed under a
Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.