PERGURUAN TINGGI ISLAM BERBASIS RISET MENYONGSONG BONUS DEMOGRAFI INDONESIA 2045

Nur Thahirah Umajjah Irha, Muh. Duwana Saide

Abstract


The focus of the study in this paper is “The concept of developing PTKI through a research-based education system in welcoming bonus demographic 2045". The conclusion of this paper is that the application of research-based learning systems can be an effective strategy in responding to the challenges of PTKI, especially in increasing the interest of the community to choose PTKI. In addition, this concept can also be used to produce students, outputs and PTKI alumni who excel in quality in order to prepare themselves to meet the Indonesian demographic bonus of 2045. The concept of developing research-based learning is done in several ways, namely: (1) in the research-based learning process, of course research results in accordance with the material material that will be taught, (2) conducting research activities in the learning process, (3) analyzing the results of the study comparatively with several other research results in the same study.

(Fokus kajian dalam makalah ini adalah Pengembangan PTKI melalui sistem pendidikan berbasis riset dalam menyambut bonus demografis 2045. Kesimpulan yang diperoleh adalah bahwa penerapan sistem pembelajaran berbasis riset dapat menjadi strategi yang efektif dalam menanggapi tantangan PTKI, terutama dalam meningkatkan minat masyarakat untuk memilih PTKI. Selain itu, konsep ini juga dapat digunakan untuk menghasilkan mahasiswa, output dan alumni PTKI yang unggul dalam kualitas dalam rangka mempersiapkan diri untuk memenuhi Indonesia bonus demografi 2045. Konsep pengembangan pembelajaran berbasis penelitian dilakukan dengan beberapa cara, yaitu: (1) dalam proses pembelajaran berbasis penelitian, tentu saja hasil penelitian sesuai dengan materi materi yang akan diajarkan, (2) melakukan kegiatan penelitian dalam proses pembelajaran, (3) menganalisis hasil penelitian secara komparatif dengan beberapa hasil penelitian lain dalam penelitian yang sama).

Full Text:

PDF

References


Ahmad Mustafa Al-Maragi. 1992. Terjemah Tasir Al-Maragi Juz 10-11-12, Semarang: CV Toha Putra

Budi Suherdiman Januardi, Jejak kegemilangan Islam dalam pentas sejarah dunia http://dudung.net, Dikutip pada tanggal 30 September 2011.

http://diktis.kemenag.go.id/rankingptai/tbl_ptaisprovinsi.php.

Yunus Mahmud. 1992, Sejarah Pendi-dikan Islam, Jakarta: Hidakarya Agung.

Musyrifah Sunanto. 2004, Sejarah Islam Klasik Perkembangan Ilmu Pengeta-huan Islam, Jakarta: Kencana.

Philip G. Altbach, Jamil Salmi. 2011, The Road to Academic Excellence, Jakarta: Salemba Humanika.

Suwito & Fauzan. 2008. Sejarah Sosial Pendidikan Islam. Jakarta: Kencana Prenada media Group

Universitas Gadjah Mada. 2010, Pedoman Umum Pembelajaran Berbasis Riset; Yogyakarta.




DOI: https://doi.org/10.24260/al-hikmah.v12i1.1088

DOI (PDF): https://doi.org/10.24260/al-hikmah.v12i1.1088.g555

Article Metrics

Abstract view : 1041 times
PDF - 750 times

Article Metrics

Abstract view : 1041 times
PDF - 750 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Al-Hikmah

License URL: http://jurnaliainpontianak.or.id/index.php/alhikmah

Creative Commons License
Al-Hikmah by http://jurnaliainpontianak.or.id/index.php/alhikmah is licensed under a
Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.